Nyheter

Ny forskning


Anna Strohmayer har studerat hur de som flyttat in i Barkarbystaden reser i sin vardag och presenterar resultaten i sin licentiatuppsats Vardagslivsrummet och meningsskapandet – vardagsresande och social hållbarhet i den regionala planeringen i Barkarbystaden.

Ny forskning


Forskare knutna till K2 har gått igenom befintlig forskning om visionsprocesser och analyserat några av de visioner som över tid påverkat det svenska transportsystemet. Resultatet är sammanfattat i kunskapsöversikten Visioner om framtidens transportsystem.

Malin Henriksson från VTI är en av de forskare som arbetat med kunskapsöversikten.

– Visionsarbete kan vara viktigt som en samlande kraft, för att mobilisera aktörer inom ett område, säger Malin.

Pressmeddelande


Helena Svensson har en lång och gedigen bakgrund inom kollektivtrafikområdet. Hon disputerade vid Lunds tekniska högskola 2003 och har därefter arbetat både som konsult inom trafikplanering och som forskare och lärare vid Lunds universitet. Hon har också haft rollen som utbildningsansvarig på K2. Sedan halvårsskiftet har Helena Svensson varit tillfällig föreståndare för K2 och tar nu över det formella ledarskapet.

Övrigt

Priset, som delas ut vartannat år, riktar sig till examensarbeten på kandidat- eller mastersnivå med fokus på kollektivtrafik på väg. I år tilldelades två första priser och ett tredje pris till uppsatser som bedömts ha störst nytta för branschen och samtidigt hålla hög akademisk kvalitet.

Notiser
Från 2025 fortsätter K2 i en ny fas som nationellt kunskapscentrum för kollektiv mobilitet. Vi forskar om hur kollektiv mobilitet, med kollektivtrafiken som ryggrad, kan bidra till framtidens attraktiva och hållbara städer och regioner, samtidigt som vi bidrar till lärande och kompetensutveckling för aktörer inom området. K2 ska fortsätta erbjuda en plattform för samverkan mellan forskare, samt mellan forskning och praktik.
Intervju


Ordboken vänder sig till alla som är nyfikna på mobilitet och hållbara städer, med syftet att bidra till ett demokratiskt samtal där fler målgrupper känner sig inbjudna, och bättre kan nå och förstå varandra.

– Vi ser ett behov av ökad kommunikation mellan olika personer som är engagerade i frågor om framtidens resande, men som kanske inte alltid möts, exempelvis innovatörer, civilsamhällsaktörer, tjänstemän och politiker, säger K2-forskaren Dalia Mukhtar-Landgren som, tillsammans med K2:s Lina Berglund-Snodgrass och Sara Ringvall Sundkvist, är ordbokens redaktör.

Intervju


Jeffrey menar att det är angeläget att försöka förstå vad som ligger bakom olika mobilitetsmönster, att det kan ge underlag för att definiera vägen framåt för ett mer hållbart transportsystem.

– Slutsatsen är tydlig – ett större ekonomiskt engagemang för att bygga ut, förbättra och underhålla ett kollektivtrafiksystem är starkt förknippat med en högre användning av kollektivtrafik, berättar Jeffrey.

Ny forskning


Mats Fred och Alexander Paulsson från Lunds universitet har studerat hur Skånetrafiken och Västtrafik arbetat när de utvecklat appar där resenärer kan söka och betala för sin resa. Både Skånetrafiken och Västtrafik har valt att själva utveckla respektive applösning.

En bakomliggande orsak till att myndigheterna valde att utveckla sina egna appar var missnöje med relationen till leverantörer av de betallösningar med laddbara biljettkort som användes innan apparna togs i bruk.

Ny forskning


Jean Ryan som är forskare hos VTI har genomfört studien tillsammans med Aaron Nichols från Münchens tekniska universitet.

– Vi har valt att studera tillgänglighet till högstadieskolor eftersom barn i den åldern ofta får prova på att röra sig i staden på egen hand. Det är också i unga år människor vanligtvis formar sina resvanor, så de barn som cyklar eller reser kollektivt i tonåren lär fortsätta resa hållbart, berättar Jean Ryan.

Intervju


Emma Strömblad, forskare vid Lunds universitet, studerar resenärers fritidsresor och hur andelen fritidsresor med hållbara transportmedel, som kollektivtrafik och cykel, kan öka.

– Resenärers fritidsresor är mer bilburna än andra resor och en tredjedel av sträckan resenärer reser med bil är fritidsresor, berättar Emma.

För att kartlägga varför resenärer i olika situationer väljer ett visst transportmedel har Emma analyserat resvaneundersökningar och intervjuat resenärer om deras fritidsresor.

Notiser


– Beslutet bekräftar behovet av ett nationellt kunskapscentrum för kollektiv mobilitet som grund för tillgänglighet i och mellan hållbara städer och regioner. Mycket av det som byggts upp kommer att bevaras när K2 går in i nästa fas, medan vissa delar kommer att utvecklas och förnyas, säger John Hultén, som efter nästan tio år som föreståndare för K2 nu lämnar stafettpinnen vidare.

Intervju


De resenärer som främst lyfter upplevd otrygghet som ett skäl att inte resa med kollektivtrafiken är sällanresenärer. En studie av unga kollektivtrafikresenärer i Malmö visar dock att upplevd otrygghet bidrar till att tio procent av dessa resenärer ofta undviker att resa med kollektivtrafiken, trots att studien genomfördes bland resenärer som frekvent reser kollektivt.