Article highlighted
Digital självständighet – kollektivtrafikmyndigheter utvecklar egna digitala lösningar
Mats Fred och Alexander Paulsson från Lunds universitet har studerat hur Skånetrafiken och Västtrafik arbetat när de utvecklat appar där resenärer kan söka och betala för sin resa. Både Skånetrafiken och Västtrafik har valt att själva utveckla respektive applösning.
En bakomliggande orsak till att myndigheterna valde att utveckla sina egna appar var missnöje med relationen till leverantörer av de betallösningar med laddbara biljettkort som användes innan apparna togs i bruk.
– Lösningen med en upphandlad tjänst och leverantör uppfattades som stelbent och motsvara inte de förväntningar som då fanns, berättar Alexander Paulsson.
Både Skånetrafiken och Västtrafik har genom arbetet med sina appar knutit till sig kunskap och expertis som de inte hade tidigare, samtidigt har de interna organisationerna som arbetar med mjukvarutveckling vuxit så att de nu utgör en betydande del av myndigheternas anställda.
– Medarbetare hos Västtrafik som arbetar med att utveckla nya digitala tjänster berättade för oss att de på drygt 10 år gått från att vara ungefär 10 personer till att under 2024 vara cirka 200 av organisationens 450 anställda, säger Mats Fred.
Både Skånetrafiken och Västtrafik har inspirerats av vad de kallar “tjänstedesign-tänk”, där tester görs i liten skala för att sedan korrigeras, testas igen och så småningom skalas upp till fungerande produkter och tjänster. I båda fallen har det sätt apparna utvecklades på genererat rutiner för hur allt digitaliseringsarbete nu bedrivs.
– Båda organisationerna har tagit kontroll över ”det digitala” och blivit väldigt duktiga på utveckling och har nu i snabb takt tagit fram en rad olika produkter och tjänster. Nu behöver de också en förvaltande organisation som kan hantera alla nya tjänster och produkter, menar Mats Fred.
Ett tydligt exempel på att organisationerna kunde agera snabbfotat när förutsättningar och behov förändrades var när resenärer under pandemin via digitala tjänster kunde få information om förväntad trängsel på ett specifikt fordon vid en viss tid. Det underlättade för resenärer som behövde fortsätta resa kollektivt, men önskade undvika trängsel.
– Det vägval man nu gjort har stärkt myndigheternas digitala självständighet och påverkat organisationernas möjligheter att agera snabbfotat, samtidigt som de byggt upp relativt stora interna organisationer, avslutar Alexander Paulsson.
Mats Freds och Alexander Paulssons studie av Skånetrafikens och Västtrafiks apputveckling utgör en del av K2-projektet Att översätta innovation till praktisk handling och resultaten är publicerade i artikeln Making apps, owning data: Digital sovereignty and public authorities’ arrangements to “byte” back
Mats Fred och Alexander Paulsson planerar att fortsätta studera hur svenska kollektivtrafikmyndigheter arbetar för att introducera nya digitala tjänster. Om du eller din organisation är intresserade av att medverka i studien är du välkommen att höra av dig.