För studenter
Bästa uppsatsen om kollektivtrafik på väg
Kollektivtrafik och kollektiv mobilitet en är en viktig del av det hållbara samhället. Det här priset handlar om att hjälpa branschen att utvecklas genom att bidra med nya frågeställningar och ny kunskap. Alla perspektiv inom kollektivtrafik på väg är välkomna! Bakom uppsatstävlingen står Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik och K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektiv mobilitet.
Priset delades senast ut 2024 och brukar delas ut vartannat år. Prissumman har brukat ligga på 60 000 kr och delats av flera vinnare. Priset har delats ut på konferensen Persontrafik.
Bedömningskriterier
Bäst nytta för kollektivtrafikbranschen och högst vetenskapliga kvalitet.
Såhär gör du för att delta
Mer information kommer.
Tidigare pristagare
- Alice Ingå, Linköpings universitet: "Utvärdering av kollektivtrafikens konkurrenskraft äver tid – En fallstudie från Skåne
- Mattias Andersson från Sveriges lantbruksuniversitet: "Förtätning genom mobilitet – En studie om hur vi skapar täta och hållbara städer
- Edvin Ramberg från Lunds universitet: "Att förstå svensk BRT – Jämförelse av bussprojekt genomförda 2014–2023 med inspiration från Bus Rapid Transit"
- Sandra Dany, Luleå tekniska universitetet: "Kriterier för ett attraktivt resecentrum till stöd för ett hållbart resande - En förstudie om östra delen av Luleå centrum" (delat första pris 2022)
- Annika Meynert och Ellen Karlström, Lunds tekniska högskola: "Hur blir stadsbussen snabbare? - En studie över effekten av fördröjningspunkter och möjliga åtgärder" (delat första pris 2022)
- Abdirahman Mohamed, Kungliga tekniska högskolan: "Pandemins påverkan på individers kollektivtrafikresande" (tredje pris 2022)
- Filip Tammergård, Linköpings universitet: "Intellegent styrning av trafiksignaler" (första pris 2021)
- Oskar Fransén, Lunds universitet: "Busskörfält - potential för regional trafik" (andra pris 2021)
- Frida Odbacke, Lunds Tekniska Högskola: "Bedömningsverktyg för svensk BRT" (2018)
- Marie Hedström och Johanna Johansson, Linköpings Universitet Tekniska Högskolan: ”Utveckling av en prognosmodell för kollektivtrafik i mindre städer” (2016)
- Astrid Adelsköld, Linköpings Universitet Tekniska Högskolan: ”Översyn av allmän anropsstyrd kollektivtrafik i Sörmlands län” (2016)
- Adam Ekström och Robert Regula, Kungliga Tekniska Högskolan: ”Identifying barriers in a technological shift: The introduction of battery electric buses in Swedish public transport”. (2016)
- Eva-Maria Ternblad: “ När mormors resa blir digital: Kognitiva aspekter på äldres interaktion med pappersbaserad respektive digital kollektivtrafikinformation - ett situerat perspektiv” (2014)
- Fredrik Palm: “Framkomlighet för stads- och regionbuss: Analys av fördröjningspunkter i Lunds tätort” (2014)
- Thomas Borgmäster och Daniel Mohlin: “A Qualitative Journey. How to develop the quality of Swedish public bus transport by public-private cooperation” (2012)
- Jens West: “Boarding and bunching. The impact of boarding procedure on bus regularity and performance” (2011)
- Jakob Fahlstedt: “Framtidens kollektivtrafik till Brunnshög” (2011)
K2:s pris för bästa uppsats inom hållbar mobilitet i städer eller storstadsregioner
K2 delar ut pris för bästa uppsats inom hållbar mobilitet i städer eller regioner, både på kandidatnivå och mastersnivå. Vi vill med detta pris påverka fler studenter att skriva sitt examensarbete inom området och därmed synliggöra och öka intresset för att studera och arbeta med kollektiv mobilitet, kollektivtrafik eller annan hållbar mobilitet. Bedömningskriterierna är samhällsrelevans, utvecklingspotential samt hög vetenskaplig kvalitet. Nyckelord kan till exempel vara: kollektiv mobilitet, kollektivtrafik, planering, hållbarhet, fordon, IT, ekonomi, geografi, policy, hälsa, välfärd eller sociala konsekvenser.
Priset delades ut senast 2023. I dagsläget är det oklart när nästa utdelning kommer att ske.
Priset har tidigare delats ut vartannat år och prissumman har varierat mellan 15 000-25 000kr. I priset har också ingått deltagande och resa till konferensen Transportforum.
Såhär gör du för att delta
Mer information kommer.
Tidigare pristagare bästa kandidatuppsats:
- Isabelle Skönström, Stockholms universitet: ”Från enskild till kollektiv(trafik)? En kvalitativ studie om kollektivtrafikinvesteringar och socialt kapital” (2020)
- Nejla Colakovic och Emmie Rynegardh, LTH: "Utveckling av stationsmiljö med smart teknik - Baserat på resenärers behov och stationers tillstånd idag" (2017)
- Henrik Simon Grell och Victor Öberg, Malmö högskola: "Planeringsprocesser och kunskapsrepresentation: en studie om problemformuleringar och åtgärdsprioriteringar" (2015)
Tidigare pristagare bästa masteruppsats:
- Albin Reinhardt, Linköpings universitet: "Accessibility, how it is understood by planners and experienced by citizens – Planners' and citizens' perceptions of how Demand Responsive Transport can increase accessibility in suburban areas" (2023)
- Juan Manuel López Vásquez, KTH: "Integrating dial-a-ride and ridesharing services into Curitiba’s Public Transport Network (RIT) – Demand responsive and multimodal transport to modify feeder bus lines operation in Curitiba, Brazil" (2023)
- Emma Johansson och Nicole Rosendahl, Chalmers tekniska högskola: "Replacing Parking with Mobility Services? A study of Gothenburg's Flexible Parking Requirements and Work with Mobility Agreements" (2021)
- Kevin Lloret Cendales, KTH ”Robustness simulation of bus crew schedules - Case Study Frihamnen Depot (Stockholm)” (2020)
- Stina Karlsson och Charlotte Söderberg, KTH: "Med människan i fokus. En studie om sociala konsekvensbedömningar inom svensk trafikplanering" (2017)
- Jenny Lindblad, Stockholms universitet: "Metro barriers in the making: the political and sociotechnical milieu of public transport in Stockholm" (2015)
Exjobb
Är du intresserad av att skriva exjobb på temat kollektiv mobilitet, kollektivtrafik, hållbar mobilitet eller stadsutveckling? Kontakta Helena Svensson, utbildningsansvarig, helena.svensson@tft.lth.se.