Article highlighted

Årets bästa examensarbete om kollektivtrafik på väg

Årets bästa examensarbete om kollektivtrafik på väg har utsetts av K2, Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik. Priset delades ut under Persontrafikmässan i Göteborg och hedrade tre framstående examensarbeten som bidrar med värdefull kunskap om att mäta kollektivtrafikens konkurrenskraft, skapa hållbara städer genom förtätning och mobilitet, samt utveckla svensk BRT.

Priset, som delas ut vartannat år, riktar sig till examensarbeten på kandidat- eller mastersnivå med fokus på kollektivtrafik på väg. I år tilldelades två första priser och ett tredje pris till uppsatser som bedömts ha störst nytta för branschen och samtidigt hålla hög akademisk kvalitet.

Delat första pris går till Alice Ingå från Linköpings universitet för hennes examensarbete, i vilket hon utvecklat och jämfört utvärderingsmått för att mäta kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot bilen över tid. Utvärderingsmåtten har tillämpats på en fallstudie från Skåne, vilket har möjliggjort en grundlig analys av både metoden och attraktiviteten i regionens kollektivtrafik. Juryn motiverar valet:

”Examensarbetet tar ett välbehövligt helhetsgrepp om kollektivtrafikens relativa attraktivitet i förhållande till bilen. Arbetet utforskar olika utvärderingsmåtts styrkor och svagheter och med långa dataserier har jämförelser kunnat göras över en längre tid. Med bättre kunskap om den relativa attraktiviteten finns potential att målmedvetet arbeta för att öka attraktiviteten i kollektivtrafiken, vilket är till stor nytta för branschen.”

Delat första pris går även till Mattias Andersson från Sveriges lantbruksuniversitet för sitt arbete som handlar om hur förtätning och mobilitet kan skapa täta och hållbara städer. Juryn framhåller:

”Arbetet fördjupar kunskaperna om hur kollektivtrafiken kan bidra till att skapa hållbara städer. Problematiken med ytor i staden som inte används effektivt lyfts tydligt fram. Hur offentlig sektor arbetar utifrån begrepp så som attraktivitet, mobilitet och förtätning undersöks och huruvida dessa begrepp genomsyrar planeringen undersöks. En viktig slutsats är att planerare bör kunna konvertera bildominerade ytor till ytor för hållbar mobilitet.”

Tredje pris går till Edvin Ramberg från Lunds tekniska högskola för sitt examensarbete som bidrar med kunskap till den fortsatta utvecklingen av svensk BRT genom att ta lärdomar av tidigare genomförda projekt. Han har tillämpat K2:s planeringsverktyg för BRT för att jämföra svenska BRT-stråk. Juryn motiverar:

”Arbetet lyfter fram hur BRT konceptet från större internationella städer kan anpassas till den svenska kontexten. Genom att utgå från guidelines och tidigare studier som genomförts om BRT i Sverige har detta arbete tagit ytterligare steg framåt och visar att den svaga länken i de svenska BRT systemen är infrastrukturen, framför allt i form av ej sammanhängande busskörfält. Arbetet visar att samverkan inte är tillräcklig. Examensarbetet är välskrivet och väl genomfört och ett belyser ett viktigt område för att busstrafiken i svenska städer ska kunna fortsätta att utvecklas.”

Branschens pris för bästa examensarbete delas ut av Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik och K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik. Prissumman uppgår till 25 000 kr för första pris och 10 000 kr för tredje pris. Juryn har i år bestått av Gazmend Bunjaku från Sveriges Bussföretag, Lars Sandberg från Svensk Kollektivtrafik samt juryns ordförande Helena Svensson från K2. Priset sponsras av guldsponsorerna SKR - Sveriges Kommuner och Regioner, Nobina och Transdev, samt av silversponsorerna Keolis, Vy och Connect Bus.

Attached files