Article highlighted

Så kan kollektivtrafiken och skolvalet påverka skolsegregation

I en studie om tillgänglighet till olika högstadieskolor i Malmö visar forskare hur den nya Malmöringen, samt det kommunala skolvalet, kan påverka möjligheterna att ta sig till olika skolor med hjälp av kollektivtrafik.


Jean Ryan som är forskare hos VTI har genomfört studien tillsammans med Aaron Nichols från Münchens tekniska universitet.

– Vi har valt att studera tillgänglighet till högstadieskolor eftersom barn i den åldern ofta får prova på att röra sig i staden på egen hand. Det är också i unga år människor vanligtvis formar sina resvanor, så de barn som cyklar eller reser kollektivt i tonåren lär fortsätta resa hållbart, berättar Jean Ryan.

Det kommunala skolvalet infördes för några år sedan. Detta innebär att elever som inte går i en skola som tillhandahåller årskurs 7-9 inför högstadiet kan rangordna de skolor där de önskar studera. Skolplaceringen baseras sedan på de sökande elevernas relativa närhet till de skolor som har valts och rangordnats. Ambitionen med skolvalet var bland annat att minska segregationen. I Malmö har också kollektivtrafiken byggts ut med en spårbunden ringled som knyter stadens olika delar samman. Syftet med Malmöringen var bland annat att förbättra tillgänglighet och rörlighet mellan olika stadsdelar med olika socioekonomiska förutsättningar i Malmö samt att förbättra tillgänglighet till utbildning och arbetstillfällen.

Jean Ryan och hennes forskarkollega tog fram hypotetiska skolupptagningsområden och analyserade hur en potentiell omfördelning av tillgänglighet skulle kunna påverka sammansättningen i de berörda skolorna.

– Vår studie visar att Malmöringen har en relativt liten effekt på barns tillgänglighet till olika skolor. Hypotetiskt sätt kan förbättrad tillgänglighet, genom investeringar i kollektivtrafik samt policyer såsom det kommunala skolvalet, påverka skolsegregationen. Med skolval som ger längre resvägar finns det också en risk att antalet bilresor ökar, eller att bilresorna blir längre. Det lär dessutom finnas större möjlighet att välja en skola längre från hemmet i de ekonomiskt starkare stadsdelarna. Detta kan i sin tur bidra till, eller åtminstone inte minska, skolsegregation, säger Jean Ryan. 

– Det är komplicerat att påverka både skolsegregation och resvanor, så det är viktigt att ta ett helhetsgrepp när det gäller policyval som rör trafik- och samhällsplanering, avslutar Jean Ryan.

Läs mer i artikeln How accessibility to schools is not (just) a transport problem: the case of public school choice in the city of Malmö, Sweden