Article highlighted
Internationell toppforskare: "Minska marknanvändningen för biltrafik och parkering i svenska städer"
Jeffrey menar att det är angeläget att försöka förstå vad som ligger bakom olika mobilitetsmönster, att det kan ge underlag för att definiera vägen framåt för ett mer hållbart transportsystem.
– Slutsatsen är tydlig – ett större ekonomiskt engagemang för att bygga ut, förbättra och underhålla ett kollektivtrafiksystem är starkt förknippat med en högre användning av kollektivtrafik, berättar Jeffrey.
Jeffrey betonar att det är skillnad mellan att investera för att underhålla, utöka och förbättra kollektivtrafiksystemens kvalitet och att driva systemen. Investeringsutgifter återspeglar ett långsiktigt engagemang och ett erkännande av att kollektivtrafiksystem är avgörande för hur städer fungerar.
– Om städer investerar små eller stora belopp för att maximera kollektivtrafikens roll är egentligen en enkel fråga. Hur mycket tror vi på framtiden för kollektivtrafiken, jämfört med framtiden för privata motoriserade transporter, säger Jeffrey.
Förutom de tio städer som ingår i Jeffreys studie av resande och investeringar i olika transportslag i Sverige har han på motsvarande sätt studerat mobilitetsmönster i 84 städer runt om i världen. Jeffreys studier visar att städers täthet är en avgörande faktor för minskad bilanvändning, men att svenska städer inte har så hög bilanvändning som man kan förvänta sig av deras relativa gleshet.
– Jämfört med städer med liknande täthet i andra delar av världen har svenska städer mer omfattande kollektivtrafiksystem och i genomsnitt betydligt högre kollektivtrafikanvändning, dessutom går och cyklar svenska resenärer förhållandevis mer än resenärer i andra lika glesa städer, säger Jeffrey.
Jeffreys studier visar också att vi har ett relativt stort utbud av vägar med hög hastighet i svenska städer. Hans råd till beslutsfattare i Sverige är därför att både sträva efter grönare och tätare städer, men att minska markanvändningen för att köra och parkera bil. – Svenska beslutsfattare bör kanske överväga att bygga bort en del av det vägnät som nu är avsatt för biltrafik, menar Jeffrey.
Läs mer i K2-rapporten Understanding Mobility Patterns in Ten Swedish Urban Regions.