Abderrahman Ait-Ali, K2 Working paper 2024:9
Kollektivtrafiken spelar en viktig roll för urban mobilitet och tillgänglighet, där tillförlitlighet, särskilt punktlighet, är en nyckelfaktor för att säkerställa passagerarnöjdhet och långsiktigt resande. Traditionella mått, såsom "On-Time Performance" (OTP), fokuserar ofta på fordonens prestanda och tenderar att förbise passagerarnas upplevelser. Denna rapport utforskar alternativa, passagerarcentrerade punktlighetsmått som mer exakt speglar passagerarnas faktiska reseupplevelser, det vill säga passagerarcentrerade punktlighetsmått.
Viktiga slutsatser:
- Det finns olika passagerarcentrerade mått som kan användas för att mer noggrant mäta kollektivtrafikens tillförlitlighet genom att ta hänsyn till passagerarnas efterfrågan och reseupplevelser över olika transportmedel och tidsperioder.
- De granskade måtten varierar i fråga om relevans, noggrannhet och implementeringsmöjligheter för att övervaka passagerarnas punktlighet i kollektivtrafiksystem.
- En viktig utmaning vid implementeringen av dessa mått är begränsad tillgång till och kvalitet på passagerardata, samt den tekniska komplexiteten som krävs för att integrera dem med olika befintliga system.
- Passagerarcentrerade mått möjliggör bättre övervakning av passagerarpunktlighet och förbättrad operativ styrning, särskilt i spatio-temporala områden där efterfrågevariationerna är betydande.
Rapportkategori:
K2-rapporter