Kollektivtrafikens bytespunkter och hållplatser än mer än platser för väntan – de utgör en central del av stadens liv och människors vardag. För att dessa kollektivtrafikrum ska bli inbjudande och tillgängliga för alla, är det viktigt att vi noggrant överväger hur de planeras och utformas. I den här boken presenteras de viktigaste aspekterna för att säkerställa att dessa platser fungerar som inkluderande och trivsamma delar av vår stadsmiljö.
I boken får du ta del av konkreta exempel från bytespunkterna Värnhem och Södervärn i Malmö, som visar hur både den fysiska och sociala miljön vid hållplatser kan påverka tillgänglighet och inkludering. Genom citat från resenärer och bilder från dessa platser belyser vi detaljer i den rumsliga utformningen som antingen stödjer eller hindrar resenärer med olika behov och förutsättningar. Materialet visar också hur bytespunkterna fungerar som stadens vardagsmiljöer och offentliga rum där möten och konflikter mellan olika sociala grupper äger rum.
Boken bygger på två forskningsprojekt vid K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, som fokuserar på tillgänglighet och väntande resenärers upplevelser av busshållplatser. Citaten kommer från resedagböcker och intervjuer med resenärer som samlades in under 2023–2024, samt en webbenkät från våren 2021. Vi inkluderar även utdrag från riktlinjer utgivna av relevanta myndigheter och organisationer.
Innehållet är organiserat i tre huvudteman: hållplatsens materialitet och sammanhang, väntande resenärers upplevelser, och den sociala miljön runt hållplatsen. Dessutom presenteras ett stödverktyg som kan användas för att bedöma och förbättra kollektivtrafiknoder. Vi hoppas att denna bok blir en värdefull resurs för alla som arbetar med att utveckla tillgängliga och inkluderande kollektivtrafikrum.
Att skapa inkluderande kollektivtrafikrum
Vanessa Stjernborg, Emilia Donalds, Malin Ekberg, Hoai Anh Tran och Victoria Sjöstedt, september 2024
Rapportkategori:
K2-rapporter
Forskningsinriktning: