Den här rapporten är en del av K2:s arbete med att utvärdera stadsmiljöavtalet, ett
styrmedel för att främja hållbara stadsmiljöer. K2:s arbete har syftat till att öka kunskapen
om stadsmiljöavtalet som medel för att främja hållbara stadsmiljöer där en större andel
persontransporter sker med kollektivtrafik och, för vissa avtal i senare omgångar, även
med cykel. K2:s arbete har haft två inriktningar, en processutvärdering och en
effektutvärdering av avtalens åtgärder och motprestationer. Inom processutvärderingen
har studier genomförts kring hur kommuner, landsting och regioner, statliga myndigheter,
m.fl. agerar och samarbetar och hur detta har påverkat avtalens inriktning och
genomförande. Effektutvärderingen å sin sida har framförallt behandlat resande,
förändringar i styrande och vägledande dokument, satsningar på hållbara transporter samt
bostadsbyggande och bebyggd miljö. Projektet har avgränsats till de avtal som slöts
mellan åren 2015 och 2017 (dvs i de fyra första ansökningsomgångarna), vilka
sammanlagt utgör 65 stycken. Arbetet har främst bedrivits inom ramen för två
doktorandprojekt, ett med utgångspunkt i processutvärderingen (doktorand från
samhällsvetenskaplig fakultet) och ett inriktat på att studera effekter (doktorand från
teknisk fakultet). Dessutom har seniora forskare och civilingenjörsstudenter medverkat i
projektet.
Denna rapport innehåller text som låg till grund för det mittseminarie som genomfördes
inom doktorandprojektet på tekniska fakulteten LTH, Institutionen för Teknik och
samhälle, avdelningen Trafik och väg. Texten består av en sk mittseminariekappa som
beskriver forkningsområdet samt binder ihop detta med resultat från artiklarna och de två
artiklar som hittills blivit publicerade inom doktorandprojektet. Dessutom inleds
rapporten med en introduktion till doktorandprojektet på svenska där detta arbete sätts i
relation till arbetet med att utvärdera stadsmiljöavtalet. Mittseminariet ägde rum den 25
oktober 2019. Handledare för detta doktrandprojekt är Anders Wretstrand, Karin
Brundell Freij och Helena Svensson, alla på Institutionen för Teknik och samhälle, Lunds
tekniska högskola.