Kollektivtrafik och marknadsföring: Experimentella studier kring påverkan av multipla motiv
Kollektivtrafik och marknadsföring: Experimentella studier kring påverkan av multipla motiv
I detta projekt har vi undersökt dels hur kollektivtrafiken jobbar strategiskt med sin kommunikation och dels vilken typ av budskap som kan fungera på olika typer av resenärer för att få dem mer intresserade av att åka kollektivt. Projektet har utvecklat ett antal olika budskap inriktade på olika målbilder som sedan testas på olika resenärstyper i experimentella studier. Resultaten visar på att kollektivtrafikmyndigheterna har flera utmaningar relaterade till hur de jobbar strategiskt med sin kommunikation. Mer om det finns att läsa i K2-rapporten: Marknadsföring och varumärken i kollektivtrafiken: Rapport från en kvalitativ studie. Resultaten av den andra delen av projektet visar på att olika typer av kommunikation kring kollektivtrafik har olika effekter på hur kollektivtrafikvarumärket uppfattas till exempel rörande positiva och negativa budskap, samt budskap baserade på känslomässig, normativ och funktionell kommunikation. Mer om denna del finns att läsa i K2-rapporten : Olika annonsers effekt på potentiella resenärers attityder och intentioner Rapport från en experimentell studie samt i kommande vetenskapliga publikationer.