Innovation och teknologisk förändring på kollektivtrafikens marknader
Innovation och teknologisk förändring på kollektivtrafikens marknader
Projektets övergripande syfte var att undersöka dels hur innovation kan främjas på kollektivtrafikens marknader, dels hur teknologisk förändring påverkar marknadernas funktionssätt. Mer specifikt undersöktes hur den teknologiska utvecklingen, inklusive digitalisering och elektrifiering, påverkar kollektivtrafikmarknaden och dess aktörer. Vidare var syftet att undersöka hur nya möjligheter till innovation och hållbar omställning kan tas till vara i upphandlingsprocesser och i långsiktiga avtal mellan marknadens aktörer?
Projektets resultat visar att innovation och teknologisk utveckling sker utanför marknadsrelationerna. Eftersom verksamheten till stor del styrd av omfattande upphandlingsprocesser och långsiktiga avtal på en marknad, präglad av ett begränsat antal stora anbudsgivare, upplevs detta styra möjligheterna för innovation. Å ena sidan finns möjligheter till förändring genom konkurrens och viljan att sticka ut, men å andra sidan präglas marknaden av stabilitet och långsiktig samverkan. Detta gör att ingen upplever sig ansvarig för att införa teknologier eller arbeta med innovation så länge nyttorna inte är möjliga att beräkna.
Sammanfattningsvis illustrerar projektet att det råder brister i kunskapen om hur innovation kan främjas på kollektivtrafikens marknader och hur teknologisk förändring påverkar marknadernas funktionssätt. Även om detta projekt bidragit med ny kunskap, har samtidigt nya frågor rests som handlar om hur externa chocker såsom Covid-19 kan hanteras inom ett avtal, hur avtal kan konstrueras för att främja innovation och hur teknologiska förändringar kan integreras i långsiktiga avtal.