Effekter av kollektivtrafik – empiriska studier av tillgänglighet till lika möjligheter i lokal och regional utveckling
Effekter av kollektivtrafik – empiriska studier av tillgänglighet till lika möjligheter i lokal och regional utveckling
Projektets övergripande syfte var att utveckla kunskapen om hur kollektivtrafiken kan bidra till en hållbar lokal och regional utveckling där olika grupper i samhället inkluderas. I det här projektet adresseras särskilt olika fördelningsaspekter, såsom exempelvis skillnader i effekter för olika geografiska områden, skillnader mellan olika resenärer, samt skillnader för olika socioekonomiska samhällsgrupper. En av delstudierna belyser effekterna av stationers läge i järnvägsnätverket på småhuspriser, och resultaten visar att effekterna i hög utsträckning drivs av närheten till agglomerationer. Detta innebär att stationer som ligger i de större städerna, men också stationer som ligger nära eller mellan de större städerna, visar kraftiga effekter. För stationer som ligger längre ifrån de större arbetsmarknadscentrumen har närhet till stationen ingen eller begränsad effekt på småhuspriserna. En annan delstudie lyfter buss som ett alternativ där tillgänglighet erbjuds till större delar av en region, och till en lägre kostnad än tåg, och är därför ett viktigt alternativ för att kunna erbjuda god tillgänglighet geografiskt. I en tredje delstudie studeras effekter av Citytunneln på bostadsrättspriser i Malmö, och de olika berörda områdena jämförs med områden av liknande karaktär. De tydligaste effekterna fanns för de lägre prissegmenten. Sammanfattningsvis lyfter projektet flera exempel på att effekter av kollektivtrafikinvesteringar varken sker per automatik eller är lika för alla kontexter, utan att det finns fördelningsaspekter som kan vara viktiga att inkludera i planeringen av kollektivtrafik.