Vi har undersökt hur kollektivtrafikleverantörer i Sverige använder digitala kommunikationsverktyg, vilka utmaningar de möter och vad som motiverar dem. Vi har även undersökt resenärers attityder och beteenden samt vad som motiverar dem att resa med kollektivtrafiken.
Sammantaget ser vi att kollektivtrafikleverantörer är medvetna om digitaliseringens potential att bidra till en bättre kundupplevelse, ökat resande och att uppfylla behoven hos alla passagerargrupper. Men leverantörerna brottas också med utmaningar när det gäller övergången till det digitala.
Resultatet visar att svenskar i genomsnitt är ganska nöjda med kollektivtrafiken. Seniorer är något mer nöjda och mindre stressade av kollektivtrafiken. Seniorer är dock inte primärt motiverade av miljöhänsyn och kämpar med den ökande digitaliseringen inom kollektivtrafiken. Resultatet visar även att seniorer, ungdomar, bilanvändare och frekventa kollektivtrafikresenärer har olika uppfattningar och förväntningar på digitala kanaler.