Effekter av stadsmiljöavtalen – En uppskattning ex ante

Karin Brundell Freij, Niklas Håkansson och Katja Vuorenmaa Berdica, K2 Working Paper 2022:10

Denna rapport presenterar resultatet av en utvärdering av de uppskattade effekterna av de stadsmiljöavtal som beviljats finansiering inom de fyra ursprungliga omgångarna. Denna effektbedömning ska ge en indikation på om stadsmiljöavtalen har lyckats uppnå det syfte som står beskrivet i Förordningen om stadsmiljöavtal, och om syftet uppnåtts på ett kostnadseffektivt sätt.

Vi kan konstatera att åtgärderna inom stadsmiljöavtalen sammantaget och överlag bidrar till reducerat bilresande och minskat koldioxidutsläpp, i enlighet med styrmedlets uttalade syfte.  Enligt beräkningarna medför de stadsmiljöavtal som ingåtts i omgång 1 till 4 att antalet bilresor i Sverige reduceras med ca 26 600 per dag och personbilstrafiken koldioxidutsläpp minskar med 8,2 miljoner kilo CO2 per år. Enligt våra uppskattningar är statens genomsnittliga kostnad för de utsläppsreduktioner som uppstått till följd av stadsmiljöavtalen i omgång 1 till 4 9,90 kronor per kg CO2. Analysen indikerar också att åtgärder som vidtagits i storstäder och stora tätorter i genomsnitt är mer kostnadseffektiva än åtgärder som vidtagits i mindre tätorter. Kanske är emellertid vår allra mest slående observation att det generellt funnits väldigt lite information i de ansökningar vi sammanställt även om förhållanden som är helt avgörande för hur stora effekter åtgärderna skall kunna få. 

Publication type: 
K2 reports
Research areas: