Understanding Mobility Patterns in Ten Swedish Urban Regions
I detta projekt sammanställdes och analyserades en uppsättning faktorer som kan komplettera och förbättra förståelsen för resandet med kollektivtrafik och icke-motoriserade transporter i tio svenska kommuner. Data samlades in via kontakter med tjänstepersoner i regioner och kommuner och från officiella register. Datainsamlingen visade på brister i statistik om hållbara transporter i Sverige och till viss del brist på förståelse för varför den här informationen är viktig. En lärdom från projektet var att det finns behov av att i mycket större utsträckning samla in och följa upp grundläggande data om kollektivtrafik och infrastruktur för icke-motoriserade transporter. Detta inte minst för att få en korrekt och transparent bild av nyttan av de pengar som investeras i dessa transportsätt.Resultaten från studien visade att en högre kollektivtrafikanvändning i dessa svenska kommuner är förknippat med:Större befolkning och ökad täthet av arbetsplatserHögre välstånd mätt som regionens BNP per capitaEtt större totalt utbud av kollektivtrafikkilometrar per personEtt större totalt utbud av kollektivtrafiksäten per personTätare hållplatser/stationer för kollektivtrafikStörre andel av budgeten som går till investeringar i kollektivtrafikAntal parkeringsplatser för bil och cykel hjälpte inte till att förklara andelen kollektivtrafikresor, så en mer grundlig studie av betydelsen av parkeringsplatser vid kollektivtrafiknoder utifrån svenska förhållanden kan behövas. Studien visade också att gång- och cykelanvändning i dessa kommuner inte kunde förklaras av mängden infrastruktur för icke-motoriserad trafik eller med data som demografi, stadens form eller mobilitetsrelaterade faktorer.