Kollektivtrafik on-demand i Sverige – en kartläggning av nydanande former av anropsstyrd kollektivtrafik

Pernilla Björverud, Jan Persson och Åse Jevinger, K2 Working paper 2025:1

Rapporten undersöker innovativa former av anropsstyrd kollektivtrafik (DRT) i Sverige, med fokus på digitalisering. Syftet är att ge en översikt över åtta svenska on-demand-tjänster, deras utformning, genomförande och resultat, samt att fungera som en kunskapsbas för vidare utveckling av kollektivtrafik on-demand i Sverige. Studien bygger på pågående pilotprojekt och personlig kommunikation med nyckelpersoner från olika regionala kollektivtrafikmyndigheter och operatörer. Informationen har samlats in via mejl och videosamtal samt via publik tillgänglig information. Projekten valdes ut baserat på karaktären avseende möjlighet till att beställa och åka-nu (eller så snart som möjligt), vilket innebär att traditionella former av anropsstyrd kollektivtrafik exkluderades.

De tjänster som beaktas är: X-linjen: Två projekt i Säffle och Sunne, Buss on Demand: Två projekt i Ulricehamn och Kinna/Skene/Örby, Paxa Din Tur: Två projekt i Sundsvall och Sollefteå, Mörkötrafiken: Ett projekt på ön Mörkö samt SkåneFlex: Planerade/uppstartade projekt i Svalöv och Sjöbo/Tomelilla. De flesta projekten genomförs i tätorter, men några sträcker sig även till landsbygdsområden. Projekten samexisterar oftast med befintlig kollektivtrafik, men i vissa fall ersätter de den. Operatörerna är ofta samma som för den ordinarie kollektivtrafiken, och mjukvaruleverantörer varierar mellan projekten. De flesta projekten använder tillgänglighetsanpassade minibussar, men det finns variationer. Till exempel använder X-linjen Sunne skolbussar och servicefordon. Alla tjänster har flexibla rutter och scheman, med en kombination av fysiska och virtuella hållplatser. Bokning sker i realtid via appar. Tjänsterna har varierande öppettider, med vissa skillnader mellan vardagar och helger. Bokning sker i realtid via appar, och biljetter köps i den regionala kollektiv-trafikmyndighetens app. Apparna erbjuder liveuppdateringar om hållplatser och väntetider. Genomsnittlig väntetid varierar mellan projekten, med Paxa Din Tur Sollefteå som har kortast väntetid på 13,9 minuter. Antalet passagerare per dag varierar, med flest resor per inkomsttimme hos Paxa Din Tur.

Rapporten avslutar med att lyfta fram både likheter och olikheter mellan de olika on-demand-tjänsterna. Likheterna inkluderar digitalisering och flexibilitet, medan olikheterna rör avtalstyper, öppettider, fordonstyper och prestandamått som resor per timme och väntetider.

📂 Läs rapporten
Rapportkategori: K2-rapporter
Forskningsprojekt: Policylabb för kollektivtrafik on-demand