Insamling och analys av väntetider och ruttval – en del i utvärderingen av stadsmiljöavtalet i Lund
Den här rapporten är en del av K2:s arbete med att utvärdera stadsmiljöavtalet, ettstyrmedel för att främja hållbara stadsmiljöer. K2:s arbete har syftat till att öka kunskapenom stadsmiljöavtalet som medel för att främja hållbara stadsmiljöer där en större andelpersontransporter sker med kollektivtrafik och, för vissa avtal i senare omgångar, ävenmed cykel. K2:s arbete har haft två inriktningar, en processutvärdering och eneffektutvärdering av avtalens åtgärder och motprestationer. Inom processutvärderingenhar studier genomförts kring hur kommuner, landsting och regioner, statliga myndigheter,m.fl. agerar och samarbetar och hur detta har påverkat avtalens inriktning ochgenomförande. Effektutvärderingen å sin sida har framförallt behandlat resande,förändringar i styrande och vägledande dokument, satsningar på hållbara transporter samtbostadsbyggande och bebyggd miljö. Projektet har avgränsats till de avtal som slötsmellan åren 2015 och 2017 (dvs i de fyra första ansökningsomgångarna), vilkasammanlagt utgör 65 stycken. Arbetet har främst bedrivits inom ramen för tvådoktorandprojekt, ett med utgångspunkt i processutvärderingen (doktorand frånsamhällsvetenskaplig fakultet) och ett inriktat på att studera effekter (doktorand frånteknisk fakultet). Dessutom har seniora forskare och civilingenjörsstudenter medverkat iprojektet.Denna rapport innehåller text som låg till grund för det mittseminarie som genomfördesinom doktorandprojektet på tekniska fakulteten LTH, Institutionen för Teknik ochsamhälle, avdelningen Trafik och väg. Texten består av en sk mittseminariekappa sombeskriver forkningsområdet samt binder ihop detta med resultat från artiklarna och de tvåartiklar som hittills blivit publicerade inom doktorandprojektet. Dessutom inledsrapporten med en introduktion till doktorandprojektet på svenska där detta arbete sätts irelation till arbetet med att utvärdera stadsmiljöavtalet. Mittseminariet ägde rum den 25oktober 2019. Handledare för detta doktrandprojekt är Anders Wretstrand, KarinBrundell Freij och Helena Svensson, alla på Institutionen för Teknik och samhälle, Lundstekniska högskola.