Kollektivtrafikens strategiska styrning och omställningsförmåga
Syftet med projektet är att studera och utvärdera styrmedel som används på kommunal och regional nivå för att stärka kollektivtrafikens roll i transportsystemet samt bidra till en omställning till en koldioxidsnål och energieffektiv kollektivtrafik.Projektet består av två delprojekt. Gemensamt för delprojekten är att de studerar kommunal och regional styrning av kollektivtrafiken genom ett fokus på både informellt reglerande och formella styrmedel. Det första projektet inriktas mot analys av styrmedel för att främja teknikutvecklingen inom kollektivtrafiken, framför allt för att få till stånd en ökad användning av förnybara drivmedel (till exempel biodrivmedel, el, vätgas) i kollektivtrafiken.Det andra delprojektet har fokus på styrmedel inom samhällsplaneringen som förstärker kollektivtrafikens roll i regionernas och kommunerna miljöarbete genom till exempel utveckling av fysisk planering (samordning av bebyggelse och kollektivtrafikplanering, framkomlighetsåtgärder med mera) och åtgärder för att påverka trafikanters benägenhet att åka kollektivt.Ett viktigt mål är att ta fram riktlinjer och policyrekommendationer för hur styrmedel konkret kan vidareutvecklas och användas i svenska kommuner och regioner.
Publikationer
-
Malin Aldenius, International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport – 2017 - Stockholm, Sweden - Thredbo 15
-
Jamil Khan, Jenny Palm, Malin Aldenius, Fredrik Backman & Henrik Norinder, rapport från ett f3-projekt, april 2017.
-
Malin Aldenius, Research in Transportation Economics, 2018.
-
Malin Aldenius & Jamil Khan,Journal of Cleaner Production, 2017.
-
Malin Aldenius, Panagiota Tsaxiri, and Helene Lidestam. International Journal of Sustainable Transportation, january 2021