Framtidens integrerade och adaptiva kollektivtrafik
Framtidens integrerade och adaptiva kollektivtrafik
Det här projektet har arbetat med både enkätstudier och simuleringar för att undersöka effekterna av olika designmöjligheter för efterfrågestyrd kollektivtrafik. Enkätstudierna har fokuserat på hur resenärer ser på efterfrågestyrd kollektivtrafik och hur den bör vara konfigurerad för att resenärerna ska välja den här transportformen. Simuleringarna har fokuserat på effekterna, exv. i form av samåkning och trafikarbete, i olika konfigurationer av efterfrågestyrd kollektivtrafik, och jämfört efterfrågestyrd kollektivtrafik med tidtabellstyrd kollektivtrafik och privatbilism.
De huvudsakliga resultaten från simuleringsarbetet visar att efterfrågestyrd kollektivtrafik i vissa kontexter kan ersätta tidtabellstyrd trafik till en systemkostnad som hamnar på ungefär samma nivå. Detta gäller för situationer med gles trafik. Simuleringsresultaten tyder också på att det är svårt att reducera det totala antalet fordonskilometrar genom att locka privatbilister. Detta beror på att uppnådd samåkning inte alltid kan kompensera för tomkörning av fordon till eller från resenärers upphämtnings-/avlämningsplatser. Transportformen har dock potential att reducera det totala antalet bilar som krävs i samhället. Härvidlag kan resultaten tolkas som så att det är av stor vikt att samåkningsgraden höjs på olika sätt, exv. genom lämpligt IT-stöd och olika incitament för samåkning om efterfrågestyrd kollektivtrafik skall vara ett hållbart alternativ till privata bilresor.
Vad gäller resenärerna är majoriteten positiv till att använda efterfrågestyrd kollektivtrafik, även om de äldre resenärerna (över 70 år) troligen skulle använda tjänsten mer sällan än unga och övriga vuxna. Dessutom skulle resenärerna acceptera en viss grad av ändrade reseförhållanden (exv. försenad upphämtningstid), vilket innebär att det finns utrymme för effektivitetsvinster på så vis att resans förutsättningar kan förändras (exv. resrutten) samtidigt som majoriteten av resenärerna ändå skulle fortsätta att använda tjänsten.