Jens Portinson Hylander och Till Koglin, K2 WORKING PAPER 2025:3
Syftet med denna rapport är att kartlägga och analysera nya europeiska statliga interventioner för drift av kollektivtrafik samt utforska dess relevans i en svensk policykontext. Rapporten besvarar syftet genom en kartläggning av statliga subventioner som har införs i Europa de senaste åren och hur dessa är utformade.
Huvudsakliga slutsatser:
- Kartläggningen av europeiska subventioner visar att nya statliga subventioner till kollektivtrafikbiljetter i Europa är ett utbrett fenomen.
- Med utgångspunkt i jämförelsen mellan Tyskland och Österrike konstateras att kontexten i vilken statligt subventionerade nationella biljettsystem införs i är potentiellt avgörande.
- Nationella biljettsystem kopplande med statliga subventioner innebär i de flesta fall samtidigt en förenkling och ett ekonomiskt tillgängliggörande för resenärer.
- Statliga subventioner och/eller nationella biljettsystem lyfter fram statens roll som aktiv aktör för kollektivtrafiken.
- Införandet av statliga subventioner och nationella biljettsystem kan på både kort och lång sikt påverka och stärka diskursen om kollektivtrafikens roll i samhället.
- Det kommunikativa värdet med en statliga subventioner och/eller nationella biljettsystem bör därför inte underskattas.
- Alternativkostnaderna med statliga subventioner till kollektivtrafikbiljetter framstår som en avgörande aspekt för beslut om införande av subventioner och/eller nationella biljettsystem.
- Analysen visar att det inte existerar större principiella institutionella barriärer för att införa statliga subventioner eller ett nationellt biljettsystem i Sverige jämfört med Tyskland eller Österrike.
- Det finns ett behov av fortsatta jämförande och fördjupande studier av statliga subventioner och nationella biljettsystem i Europa.
Publication type:
K2 reports