Effektutvärdering av Regional superbuss
Effektutvärdering av Regional superbuss
Effekterna av till exempel komfort- och framkomlighetshöjande åtgärder såväl som mer attraktiva bytespunkter ska studeras med avseende på kostnader, restid, pålitlighet, bekvämlighet och image. Det handlar också om att se vilka övergripande effekter enskilda åtgärder och paket av åtgärder får.
Projektledare:
Anders Wretstrand, K2 och Lunds universitet
Parter:
Lunds universitet
Finansiär:
Trafikverket
Budget:
3 026 988 kr
Period:
2016 till 2020
Publikationer kopplade till projektet
Regional public transport — The balancing act of service planning
Joel Hansson, doctoral thesis, Lund University, 2022
Effects of rural bus stops on travel time and reliability
Joel Hansson, Fredrik Pettersson-Löfstedt, Helena Svensson and Anders Wretstrand, Public transport 2021
Planning for Bus Priority
Claus H.Sørensen, Fredrik Pettersson, Joel Hansson, International Encyclopedia of Transportation, 2021, Pages 254-260
Replacing regional bus services with rail: Changes in rural public transport patronage in and around villages
Joel Hansson, Fredrik Pettersson-Löfstedt, Helena Svensson and Anders Wretstrand, Transport Policy February 2021
Preferences in regional public transport: a literature review
Joel Hansson, Fredrik Pettersson, Helena Svensson and Anders Wretstrand, European Transport Research Review, July 2019
Defining regional public transport
Joel Hansson, Fredrik Pettersson, Helena Svensson, Anders Wretstrand. K2 Working Papers 2018:7. Lund 2018.