Införande av efterfrågestyrd kollektivtrafik på Färingsö
I denna rapport beskrivs och analyseras potentiella effekter av att ersätta flera busslinjer på Färingsö med några varianter (dvs olika scenarier) av en stomlinje med matning till och från i form av anropstyrd trafik/efterfrågestyrd kollektivtrafik. Scenarierna har tagits fram i projektet ”Färdplan Färingsö” i samarbete mellan Trafikförvaltningen Stockholm, Sustainable Innovation, och Ekerö kommun och K2/Malmö universitet. K2/Malmö universitet har stått för analysen som redovisas i denna rapport och vilken har diskuterats i projektet. Analysen bygger främst på valideringsdata från kollektivtrafiken på Färingsö samt simuleringsresultat av efterfrågestyrd trafik i andra scenarier. I arbetet har estimeringar tagits fram av fordonsbehov i form av antal fordonskilometrar och antal fordon som behövs för den efterfrågestyrda kollektivtrafiken. Till exempel ger analysen för ett scenario (med stomlinje och efterfrågestyrd kollektivtrafik) att ca 1000 tidtabellskilometrar för stora bussar kan ersättas med lite drygt 2000 fordonskilometrar för de efterfrågestyrda mindre fordonen, vilket bör ge en potential för minskad miljöpåverkan (om de mindre fordonen har en energiåtgång som är mindre än hälften än de ersatta stora bussarna). Kostnadsbilden för detta scenario är gynnsam om kostnad per fordonskilometer ligger på hälften för de efterfrågestyrda fordonen jämfört med kostnaderna per tidtabellskilometer med stor buss. Restider bibehålls i stort för resenärerna men turtätheten höjs väsentligt. Vissa resenärer kan få ett extra byte mellan efterfrågestyrd kollektivtrafik och en stomlinjebuss, dock kan även antalet byten reduceras för några resenärer.