Elektriska delade självkörande fordon i det framtida fossiloberoende transportsystem

Enligt tidigare studiers resultat från bl.a. Helsingfors, Lissabon och Oslo kan delade självkörande fordon ha stora fördelar i samhället. De bidrar med en kraftig minskning av utsläpp från transportsektorn, där studierna visar på att CO2-utsläppen kan minska betydligt.Med delad tjänster minskar trängseln som i sin tur ökar trafiksäkerheten i städerna. Kapaciteten på vägarna ökar samtidigt som behovet för parkeringar minskar vilket gör att ytor frigörs och kan användas till andra ändamål i städerna.Syftet med den här studien är att skapa en ökad förståelse för hur delade självkörande fordon kan påverka och komplettera kollektivtrafiken men också transportsystemet i stort ur ett hållbarhetsperspektiv.Göteborgs Stad har genomfört ett arbete gällande självkörande fordon i samband med fördjupad översiktsplan för centrala Göteborg vilket handlade om hur stadsbilden kan förändras vid olika scenarier.Trafikkontoret i Göteborg, Västtrafik, K2 och Trivector har satt samman ett konsortie som vill genomföra en tillämpad studie där potentialen av delade självkörande fordon som ett komplement och förstärkning av kollektivtrafiken utforskas. Konsortiet kommer att ta fram kunskap om hur delade självkörande fordon kan komplettera kollektivtrafikens erbjudande och på det sätt stärka arbetet med hållbara transporter. Med hjälp av intervjuer och workshops erhålls inputs från medborgare och näringsliv om deras möjliga nyttjande av en delad självkörande fordonsflotta. Möjliga framtidsscenarier tas fram för att förstå framtida utveckling, hur medborgarna förhåller sig till dessa, samt vad som kan göras för att styra utvecklingen i hållbart riktning. Föreslaget projekt har fokus på användaren av delade självkörande fordon, samt samhällets roll i samarbete med näringsliv för att skapa framtidens hållbara transportlösningar.