Att styra det nya – Samhällets styrning av och med smart mobilitet
Självkörande bilar och digitalt förmedlad samåkning, delningscyklar och kombinerademobilitetstjänster diskuteras idag vitt och brett inom transportbranschen men också isamhället mer generellt. De nya lösningar som digital teknik för med sig för resor ochtransporter brukar kallas ”smart mobilitet”. Smart mobilitet skapar möjligheter för en merhållbar och effektiv mobilitet, men innebär också risker för oönskade konsekvenser. Föratt uppnå fördelarna och undvika nackdelarna kan smart mobilitet inte enbart betraktas urtekniska perspektiv. Den smarta mobiliteten behöver förankras i demokratiska principeroch styras utifrån samhällets målsättningar.Syftet med denna rapport är att bidra till en diskussion om offentliga aktörers styrning avoch med smart mobilitet. I rapporten argumenterar vi för att varje kommun, region ochstatlig myndighet kommer att påverkas av smart mobilitet, men att de också har möjlighetatt påverka utvecklingen. För att kunna göra det behöver de dels reflektera över sin rolloch vilka resurser de har eller inte har till förfogande; dels utarbeta ett medvetetförhållningssätt till smart mobilitet, oavsett om strategin präglas av ett proaktivt ellerreaktivt fokus.Forskningsprojektet som sammanfattas i denna rapport har haft ambitionen attkonkretisera hur offentliga aktörer kan stärka sin förmåga att styra utvecklingen. Det finnsinga färdiga recept att följa. Istället för ett färdigt recept, lyfts i rapporten ett antal frågorsom vi anser att kommuner, regioner och statliga myndigheter bör ställa sig själva.Frågorna behandlar 1) vikten av att säkerställa grundläggande värden, 2) behovet av entydlig spelplan, 3) samverkan mellan olika aktörer, 4) medborgarnas inblandning på andrasätt än bara som kunder, 5) vikten av organisatoriskt lärande, 6) att många av dagensstyrmedel kommer vara relevanta även i en framtid med smart mobilitet, 7) att de ocksåkan uppstå möjligheter till nya styrmedel, samt 8) att grundläggande styrprinciper kankomma att behöva ifrågasättas.I rapporten presenteras också tre scenarier för samhällsutveckling med smart mobilitetsamt en analys av hur smart mobilitet förändrar förutsättningarna att styra mot samhälletsmål. Dessutom utvecklar vi ett sätt att analysera politiska styrmedel utifrån fyra olikatyper av resurser som offentliga aktörer förfogar.Rapporten har tagits fram inom ramen för projektet ”Smart mobilitet kräver smartgovernance” som har genomförts under åren 2018–2020 med finansiering från Vinnova.Projektet har utförts av forskare från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI),Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), Lunds universitet samt en strateg frånTrafikverket. Projektet har genomförts med koppling till det nationella kunskapscentretför kollektivtrafik (K2).