Uppföljning av stadsmiljöavtal – En handledning

Karin Brundell Freij, K2 Working paper 2019:11, september 2019

Uppföljningsmodellen som rapporten beskriver är utformad för att ge svar på vilkaeffekter olika tjänster och åtgärder i transportsystemet ger. Idén är att de ansökandekommunerna ska få ett hjälpmedel i att tänka systematiskt kring vilka åtgärder som ärlämpliga att genomföra, och hur de kan följas upp och utvärderas redan när de ansökerom stadsmiljöavtal. Samtidigt ska modellen kunna användas av Trafikverket för att följaupp och utvärdera effekterna av stadsmiljöavtalen och de åtgärder som där ingår.Modellen bygger på 12 steg, där i tur och ordning Sammanhanget, Åtgärden, Målgruppen,Tjänsten, Beteendet, Resandet med olika färdmedel, Trafikarbete, Trafiksäkerhet,Koldioxid, Buller, Luftföroreningar och Antal nya bostäder inom 400 meter frånkollktivtrafik beskrivs.I den uppföljningsplan som tas fram inom sex månader efter att avtal ingåtts skaförväntade effekter av avtalet och åtgärderna klart och tydligt beskrivas, helst var för sig.Det ska också anges hur effekterna kommer att mätas och undersökas. Islutrapporteringen ska det sedan anges vad som genomförts och de effekter det beräknasge upphov till för att fånga eventuella diskrepanser kring vad som planerats och vad somfaktiskt genomförts.I ett särskilt avsnitt av rapporten beskrivs de ingående stegen i modellen med exempel förvarje steg, både vad avser åtgärder och motprestationer.Utöver beskrivningen av de direkta effekterna av varje åtgärd och motprestation skallsåväl uppföljningsplanen som slutredovisningen innehålla en beskrivning av kommunensövergripande arbete med hållbar stadsplanering, och hur det arbetet påverkats av arbetetmed stadsmiljöavtalet.

📂 K2 Working paper 2019:11
Rapportkategori: K2-rapporter
Forskningsprojekt: Utvärdering av stadsmiljöavtalet