
Johan Jansson
ProfessorPresentation
Johan Jansson är professor i företagsekonomi med inriktning marknadsföring vid Handelshögskolan, Umeå universitet. Hans forskning rör bland annat vilka motiv och mål konsumenter har och på vilket sätt dessa relaterar till attityder och känslor rörande olika typer av hållbar konsumtion. Här ryms även hur intentioner och beteenden färgas av egna och andras normer. Ett annat fokus är hur konsumenter uppfattar och tar till sig så kallade eko-innovationer, som elbilar och elsparkcyklar. Han undersöker även hur marknadsföring och digitalisering kan påverka viljan att sänka sin miljöpåverkan exempelvis genom att använda kollektivtrafik istället för att ta bilen. Johan Jansson har tidigare arbetat vid University of Cape Town, Sydafrika och Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Kontakt
johan.jansson@umu.sePublikationer
-
Phil Flores, Johan Jansson, Journal of Consumer Behaviour, May 2021
-
Johan Jansson och Jonas Nilsson, K2 Working paper 2020:10
-
Johan Jansson, Jonas Nilsson och Ulf Elg, K2 Working paper 2020:9, maj 2020