Article highlighted
Medresenärer och synlig personal bidrar till trygghet i kollektivtrafiken

– Trygghet som begrepp är litet vagt, så det kan det vara svårt att mäta och jämföra olika resenärers upplevda trygghet, man måste vara tydlig och medveten om vad man frågar efter, berättar Linnea Eriksson från VTI som är projektledare för det nyligen avslutade K2-projektet Tryggad legitimitet? Mål, medel, och medborgare i kollektivtrafiken.
Eftersom resenärers upplevda otrygghet kan orsakas av en lång rad olika faktorer kan också åtgärderna för att förbättra tryggheten variera.
– Andra människor, medresenärer och kollektivtrafikens medarbetare, bidrar i stor utsträckning till att förbättra den upplevda tryggheten. Förekomsten av ordningsvakter är däremot mer tveksamt, det både oroar och lugnar resenärerna, säger Linnea.
Resenärer i kollektivtrafiken vill helst undvika byten. Kollektivtrafikens planering med snabba stråk bidrar dock till att fler resenärer behöver byta fordon, och då är det viktigt att bytespunkterna är trygga.
– Som i all samhällsplanering måste man tänka efter tidigt, var man beslutar att byten ska ske och hur man utformar platsen har betydelse och påverkar i vilken utsträckning människor vill resa kollektivt, menar Linnea.
Linnea och hennes kollegor har specifikt studerat hur kollektivtrafikmyndigheten SL i Region Stockholm arbetar med trygghetsfrågor.
– Region Stockholm har etablerat en trygghetscentral som både organiserar ordningsvakternas arbete och samverkar med kommunerna. Trygghetscentralen är en samordnande kraft i hela regionen, avslutar Linnea Eriksson.
Exempel på åtgärder som bidrar till att kollektivtrafiken upplevs som trygg:
- Stationer och bytespunkter där resenärer vill vistas
- Stationer, bytespunkter och fordon där obehöriga inte vill eller kan vistas
- Synliga medarbetare i kollektivtrafiken
- Tillförlitlig kollektivtrafik med få inställda turer och förseningar
- Säker trafikmiljö i anslutning till kollektivtrafikens stationer och bytespunkter
- Tydlig information till ovana resenärer på stationer och bytespunkter
- Tydlig information om hur man ska agera vid en avvikande incident
- Rutter med flexibla hållplatser (nattstopp)